Swedlock
Nyckeln till staden
Swedlock utvecklar smarta låssystem till hemtjänst, räddningstjänst och renhållningsbolag. Nyckeln till staden® ersätter hundratals nycklar, istället används en enda nyckellösning som enkelt och säkert öppnar stadens alla viktiga verksamheter. Vi fick i uppdrag att se över grafisk profil och kommunikationskoncept för att öka kännedomen om varumärket.
Smart, snabbt, säkert, smidigt
Vi mejslade fram fördelarna med Swedlocks lösning och identifierade dem som fyra S: smart, snabbt, säkert och smidigt tillsammans med konceptet Nyckeln till staden. Framtidens nyckelhantering är enkel, mänsklig och trygg. Vi uppdaterade logotypen och fräschade upp den visuella identiteten. Syftet var att utveckla deras profil till en starkare karaktär och få en helhet mellan de olika marknadsområdena.
Sammanhållen identitet
Vi valde ett rubriktypsnitt som sticker ut och känns igen, som är modernt och trovärdigt på samma gång. Logotypen blev renare och tydligare. Och vi kompletterade färgpaletten med ett nytt spektrum av blå nyanser, som används för att göra en tydligare indelning mellan olika sektioner i kommunikationen. Den visuella identitet hålls numera ihop med visitkort, presentationer etc som ger enhetliga signaler och där man tydligt ser att det är samma avsändare.
Krångligt blir enkelt
Med Nyckeln till staden kan olika samhällsaktörer samverka och ge behörighet till varandra så att en enda nyckellösning kan användas av både räddningstjänst, hemtjänst och renhållning. Ingen risk för att felaktiga nycklar krånglar till det och sinkar utryckningsfordon till exempel. För att visa hur smart och enkelt det hela fungerar gjorde vi en animerad film som åskådliggör problemet och lösningen. Filmen fick text och speaker på flera språk.
Primy
Se case