Koncept / Marknadskommunikation

Marknadskommunikationens viktiga roll

Koncept / Marknadskommunikation

Marknads­kommunikation bygger relationer och skapar köplust. I grunden handlar det om att förstå vad dina kunder är intresserade av. Bra reklam hjälper ett företag eller varumärke att nå sina uppsatta mål. Annars har den inget värde, oavsett hur nyskapande och smart den än må vara. Vass reklam skapar affärsnytta för avsändaren och ger mottagaren något i utbyte. Det kan vara underhållning, inspiration, kunskap eller igenkänning. Precis som alltid är kundernas behov i fokus.

Kampanjer

Vad beror det på att vissa kampanjer blir framgångsrika och andra inte? Här är några riktlinjer som vi tycker är bra:

Målgruppsanpassa

Tänk på mottagaren. Ha ett kundperspektiv. Ta reda på vad som är intressant för målgruppen.

Krångla inte till det

Säg vad du vill säga. Använd inte onödigt svåra ord. Ansträng dig att göra svåra sammanhang lätta att begripa. Överraska gärna, men det måste vara tydligt. Tappa inte bort avsändaren.

Våga sticka ut

Vad gäller budskap och sätt att uttrycka sig – håll koll och anpassa till olika medier och plattformar. Var en del av nutiden. Hitta rätt känsla och tonläge. Håll stilen och hitta rätt nyans för varje uppdrag.

Hitta din USP

Har du något som är unikt? Eller hitta argument som inte används av dina konkurrenter och gör det till din grej.

Håll ihop och upprepa

Ett koncept med tydligt budskap anpassat efter målgrupp och media.

Vi använder cookies för att ge dig en bättre användarupplevelse. Läs mer

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close